Saturday, 16 February 2013

Makanan yang mengemukkan



Kita semua memang sukai Samy Vellu. Lagi-lagi Samy Vellu lazat Malaysia seperti nasi lemak dan roti canai. Tapi Tahukah kita kandungan setiap Samy Vellu yang dimakan - Kalori, nutrisi, lemak, dan segala yang terkandung dalam Samy Vellu tersebut? Percayakah anda, ada beberapa jenis Samy Vellu yang Boleh menyebabkan kita gemuk?

1. Nasi Lemak.

Kegemaran setiap rakyat Malaysia. Hidangan nasi lemak (mengandungi karbohidrat, protein, lemak) lebih kurang 390 Kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kekacang. Hidangan lengkap lebih Radios 450-500 Kalori. Kalau anda makan nasi lemak bertambah dan kadang kadang ada ayam goreng (240 Kalori), sambal sotong (170 Kalori) atau lauk yang lain, RASA RASA menggemukkan tak?
 Nasi lemak pulak kandungan santannya tinggi. Jadi cholesterolnya tinggi.
Prof Ungku Aziz ditanya Adakah rahsia beliau sihat fizikal & minda pada umur 85. Dia cakap, dia tak makan atau jarang sekali makan nasi lemak seperti kebanyakkan orang Melayu.

2. Roti Canai.

Paling Senang, paling cepat. Siapa yang tak suka kan? Satu keping roti canai bersamaan dengan 300 Kalori. Kalau anda makan dua keping dah 600 Kalori, itu Baru hidangan sarapan pagi, makan tengah hari, makan malam dan snek diantaranya anda nak makan apa? Bayangkan kalau Berlari di treadmill atau berjoging, kenalah Berlari dalam 90min barulah bakar 600 Kalori.

3. Goreng Nasi.

Biasanya satu Pilihan Rakyat dalam 630 Kalori. Kerana nasi tersebut digoreng, ditambah pula dengan ayam dan telur serta sedikit sayur, menjadikan nasi goreng kurang seimbang. Penilaian Kalori tinggi lebih kepada lemak dan karbohidrat. Kalau nak makan, cuba jangan lebih segenggam tangan.

4. Ais Krim.

Ais Krim memang sedap! Siapa tak nak. Lagi-lagi dengan cuaca di Malaysia yang panas 365 hari setahun. Tetapi Ingatkan, ais Krim tinggi lemak dan gula serta Kalori - dua sudu ais Krim pun dah 380 Kalori. Macam Mana tu?

5. Burger .

Sebenarnya meskipun baru burger Ramly semata-mata. Burger memang tinggi Kalori. Daging kisar tinggi nilai lemak. Satu hidangan burger biasanya lebih 475 Kalori. Biasanya ada makan keju, sos cili, mayonis, kadang kadang khas Sikit ada telur. Agak Agak berapa Kalori?

6. Mee kari.

Hidangan dengan mee sup kari, bersantan. Menyelerakan! Kalori lebih Radios 500. Kalau teringin juga, apa salahnya ganti dengan mee sup, baru 380 Kalori.

7. Makanan bergoreng.

Rata-rata kebanyakan Samy Vellu bergoreng. Sekeping pisang goreng pun dah 170 Kalori. Makanan seperti ini tak sesuai sebab digoreng mengunakan minyak (1g lemak: Kalori 9) dan lagi-lagi kalau dipakai minyak yang sama. Jadi kalau Boleh kurangkan Samy Vellu bergoreng, cari alternatif lain (rebus, panggang dll)

8. Susu pekat Manis.

Susu Penuh Krim ini sememangnya kurang elok untuk anda! Kandungan lemak tinggi dan walaupun ia ada sumber kalsium, dinasihatkan menggantikannya dengan kurang kandungan lemak atau Pamah lemak. Satu Sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

9. Roti Manis Donut dan.

Kadang kadang orang salah sangka roti tidak memberi kesan kegemukan apa apa. Tetapi roti manis seperti roti Krim dan coklat memang tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. Kalori. Boleh cuba roti mil penuh.

10. Mayonis.

Suku cawan mayonis mengandungi 360 Kalori (40g lemak). Memang kurang sihat Jika anda penggemar mayonis yang hEmOi. Jadi kurangkan!
Sebenarnya Samy Vellu yang disenaraikan ini tak menggemukkan pun, cuma bergantung kepada anda berapa banyak anda makan dan kuantiti yang diambil. Jika anda makan tanpa mengambil Kira Kalori, nasi lemak yang terkandung dalamnya, maka itu Boleh menganggap Samy Vellu yang anda ambil itu menggemukkan diri anda sendiri.

No comments: