Friday, 22 February 2013

Berhijablah wahai kaum Hawa


Apa yang menghalangimu untuk Belum BERHIJAB Wahai saudariku?


Hijab musulmán Adalah pakaian wanita yang menutup bahagian kepala sehingga kaki. Bagi orang ramai, masalah hijab mungkin masalah sederhana. Padahal sesungguhnya, ia Adalah masalah besar. Kerana ia Adalah perintah Alá SWT yang tentu di dalamnya mengandungi hikmah yang banyak dan sangat besar. Ketika Alá SWT memerintahkan kita suatu perintah, Dia Maha Mengetahui bahawa perintah itu Adlah untuk kebaikan kita dan salah satu sebab tercapainya kebahagiaan, kemuliaan dan keagungan wanita.


Seperti firman Alá SWT: "Hai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak anak-perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin untuk menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka, yang demikian itu Supaya mereka Lebih mudah untuk dikenali Kerana itu mereka tidak diganggu" (Al -Ahzab: 59)


Di masa kini banyak Alasan Atau sebab yang Sering dijadikan Alasan mengapa párrafo wanita enggan untuk berhijab, di antaranya:


Iman itu letaknya dihati bukan Dalam penampilan luar.

Memang Benar iman itu letaknya dihati tapi iman itu tidak Sempurna bila di hati saja. Iman Dalam hati semata tidak cukup menyelamatkan diri dari Neraka dan mendapat Syurga. Kerana definisi iman menurut jumhur ulama Ahli Sunnah wal Jamaah: "keyakinan Dalam Hati, pengucapan dengan lisan dan pelaksanaan dengan anggota badan". Dan juga bercantum Dalam Al-Quran setiap kali disebut kata iman, selalu disetai dengan amal seperti: "Orang yang beriman dan beramal Soleh ....". Kerana amal selalu beriringan dengan iman, keduanya tidak dapat dipisahkan.


Alá Belum memberikanku hidayah.

Orang yang seperti ini berada Dalam kekeliruan yang nyata Kerana orang yang inginkan hidayah dan Ingin orang lain mendoakan dirinya agar mendapatkannya, ia Harus berusaha keras dengan sebab-yang sebab Boleh menyedarkannya sehingga mendapat hidayah tersebut. Seperti firman Allah: "Allah Sesungguhnya tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka". (Ar-Ra'd)


Takut tidak dipandang lelaki

Syubahat ini dibisikkan olé syaitan Dalam jiwa Kerana perasaan bahawa párrafo Pemuda tidak mahu bergaulnya kecuali jika dia telah melihat badan, rambut, kulit dan kecantikan dan perhiasan si gadis. Kecantikan bukanlah merupakan sebab empalizada Utama Dalam pergaulan, tetapi Kerana perwatakan dan budi bahasanya. Rasulullah S.A.W. bersabda: "Wanita itu dinikahi Kerana Empat hal; iaitu Kerana harta, keturunan, kecantikan dan agamanya. Dapatkanlah wanita yang berpegang teguh dengan agama, (jika tidak) nescaya kedua tanganmu berlumur Debu. (Al-Bujari)

Keajaiban Doa


Assalamualaikum wbt .... Saya ingin berkongsi ini hebat dan cerita pemurni jantung. Ia diambil dari Suhaibwebb.com ...

Dr Saed, seorang doktor yang terkenal, sekali pada cara untuk persidangan perubatan yang penting di bandar lain di mana beliau telah akan diberi anugerah untuk penyelidikan perubatan beliau baru-baru ini dilakukan. Dia hampir tidak boleh mengandungi keseronokan beliau dalam perjalanan ke lapangan terbang dan tidak boleh menunggu sehingga dia tiba pada persidangan itu. Beliau telah bekerja lama dan keras kepada penyelidikan beliau dan merasakan usaha beliau berhak anugerah dia adalah kira-kira untuk mendapatkan. Bagaimanapun, sejam selepas pesawat berlepas, juruterbang mengumumkan bahawa terdapat masalah dengan pesawat dan bahawa mereka akan membuat pendaratan kecemasan di lapangan terbang terdekat.

Takut bahawa beliau tidak akan membuat ia dalam masa untuk persidangan, doktor berlari ke meja maklumat secepat kapal terbang mendarat dan menjelaskan kepada wanita di meja bahawa dia telah dijangka berada di persidangan yang sangat penting dan bahawa dia diperlukan untuk mencari satu lagi perang untuk sampai ke destinasi nya. Dia memberitahunya bahawa tiada apa yang dia boleh lakukan untuk membantu beliau kerana tidak akan menjadi satu lagi penerbangan ke destinasi beliau selama enam belas jam lagi, tetapi mencadangkan dia menyewa kereta dan memandu ke bandar kerana ia adalah hanya tiga jam jauhnya. Setelah tiada pilihan lain, doktor bersetuju dengan idea tersebut walaupun kebencian beliau untuk memandu jauh.

Doktor menyewa kereta dan memulakan perjalanan beliau. Walau bagaimanapun, tidak lama selepas dia meninggalkan, cuaca tiba-tiba berubah dan ribut berat bermula. Hujan lebat menjadikan ia amat sukar membentuk beliau untuk melihat dan dia terlepas giliran dia sepatutnya untuk mengambil. Selepas dua jam memandu, dia yakin dia telah hilang. Memandu dalam hujan lebat di jalan raya yang ditinggalkan, rasa lapar dan letih, dia pencerobohan mula untuk mencari sebarang tanda tamadun. Selepas beberapa lama, beliau akhirnya terserempak kotej kecil gelap. Terdesak, dia mendapat keluar dari kereta dan mengetuk pintu.

Seorang wanita tua yang kecil membuka pintu untuknya. Beliau menjelaskan keadaan beliau dan bertanya jika dia boleh menggunakan telefon beliau, Dia memberitahu dia tidak mempunyai telefon atau elektrik tetapi dia telah dialu-alukan untuk datang untuk makanan dan sesuatu yang hangat untuk minum kerana dia benar-benar kehilangan cara beliau dan bahawa ia dia akan mengambil sedikit masa untuk mendapatkan kembali di atas jalan yang betul. Lapar, basah dan letih, doktor menerima tawaran jenis itu dan berjalan dalam, wanita memberitahunya untuk membantu dirinya untuk beberapa makanan dan teh panas di atas meja dan kemudian membantu dirinya untuk menyelesaikan solat beliau. Duduk di atas meja menghirup teh, doktor menonton wanita dalam samar-samar cahaya lilin kerana dia berdoa kepada apa yang muncul untuk menjadi katil bayi kecil. Setiap kali dia selesai solat, dia akan memulakan satu lagi, dan dia seolah-olah asyik dalam membuat doa ', manakala dalam sujud (sujud). Setiap sekarang dan kemudian dia akan batu katil perlahan-lahan.

Merasa bahawa wanita itu mungkin memerlukan bantuan, doktor merampas peluang untuk bercakap sebaik sahaja dia selesai salah doa beliau dan memberitahu beliau bahawa beliau berharap kepada Allah (swt) akan menjawab doa beliau '. Beliau kemudian berkata bahawa dia perasan bahawa dia telah membuat banyak 'doa dan bertanya jika ada sesuatu yang dia diperlukan bahawa dia FET untuknya atau boleh membantu beliau dengan. Wanita itu tersenyum dan berkata bahawa Allah (swt) telah menjawab semua doa beliau menerima untuk satu. Beliau berkata, dia tidak tahu mengapa Allah (swt) tidak menjawab doa khusus lagi tetapi mungkin ia adalah kerana keimanan yang lemah (iman).

Doktor bertanya jika dia tidak keberatan memberitahu dia apa yang dia telah membuat 'doa untuk. Mengangguk-anggukkan kepalanya kelulusan, dia berkata bahawa kanak-kanak dalam buaian cucunya dan bahawa kedua-dua ibu bapanya baru-baru ini meninggal dunia dalam kemalangan kereta. Beliau berkata bahawa kanak-kanak mempunyai jenis jarang kanser dan bahawa semua doktor yang dia telah melihat tidak dapat untuk merawat dia. Beliau juga berkata bahawa dia telah memberitahu terdapat seorang doktor yang khusus dalam jenis kanser cucunya terpaksa, tetapi tidak ada cara untuk dia mendapatkan doktor ini yang tinggal jauh dari beliau; jadi dia telah menghabiskan hari beliau dan malam yang berdoa dan membuat 'doa bahawa Allah (swt) membantu beliau mencari cara untuk mendapatkan Dr Saeed-doktor yang boleh merawat cucunya.

Setelah mendengar kata-kata beliau, air mata mula untuk gumpalan es yg klimatologi turun pipi doktor dan beliau berkata: Subhanallah (kemuliaan menjadi kepada Allah), terdapat kerosakan di dalam pesawat, satu hit ribut petir, dan saya hilang cara saya, dan semua ini berlaku kerana Allah (swt) tidak hanya memakbulkan doa anda dengan membantu anda mencari jalan untuk mendapatkan Dr Saeed, tetapi dia membawa Dr Saeed ke rumah anda. "Saya Dr Saeed"

Air mata mengalir menurunkan cheecks beliau, wanita itu mengangkat tangan beliau dalam doa 'dan berkata;' Ya Allah, bagaimana hebat dan belas kasihan Anda!!

p / s: manis dan cantik lamanya ... =) ...

"Dan sesiapa yang bertakwa, Dia akan menjadikan untuknya jalan keluar / Dan memberinya rezeki dari mana beliau tidak menjangka" - (65:2-3)


"Dan Dan apabila seravnts saya bertanya anda, [wahai Muhammad], berkenaan Me-memang saya dekat, saya respons kepada seruan yang merayu setiap apabila dia berdoa kepada-Ku .. (2: 186)

Doa agar dipermudahkan segala urusan



ERTINYA: Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali engkau permudahkan dan engkau menjadikan kesedihan (kesulitan), jika Engkau kehendaki pasti akan menjadi mudah.

Segala perkara bergantunglah hanya pada allah, janganlah terlalu Yakin pada diri sendiri sampai lupa bahawa kita masih ada yang pencipta MAMPU untuk memutarkan kita ke mana sahaja yang DIA kehendaki .. berserah pada allah itu Lebih baik, tapi berserah pada kegagalan dunia Tanpa berusaha itu bodoh Namanya ..

10 perkara menarik tentang P,Ramlee



salam ... lepas je dinner kos saya tadi teringat nak buat pasal p ramlee.sebab tema retro memori p ramlee. siapa yang tak kenal dengan Lagenda besar malaysia Allahyarham Tan Sri P. Ramlee atau nama betulnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh, Dilahirkan pada 22 Mac 1929, dan meninggal dunia pada 27 Mei 1973 (umur 44).

hari ni aku nak kongsikan dengan korang beberapa Bab Perkara Perkara penting ataupun yang tak berapa penting yang kita tak pernah tahu tentang Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ni .. jom sama-sama kita baca ...

1-P.Ramlee akan henti dari melakukan sebarang kerja selama 1 minit Tepat pada jam 12 malam.

2-P.Ramlee sangat Fasih berbahasa jepun dan Mahir Bermain alat Muzik seperti biola, gitar kecil, trompet, tetap tidak tahu Bermain saksofon!

3-P.Ramlee mendapat Sheng Tertinggi dalam Sejarah filem dalam Filem Bujang Lapok, iaitu sebanyak RM 30,000 (1958).

4-Atas Nasihat ibunya (che mat) P.Ramlee telah memulakan filem "ibu mertuaku" pada malam Jumaat.

5-Tidak mendapat sebarang Sheng untuk filem "ibu mertuaku" walaupun beliau memenangi Anugerah "Pelakon yang Serba Boleh" kerana telah membuat perjanjian bertulis dengan Shaw Brothers bahawa filem ini Mesti disiapkan dalam Exports satu bulan dan beliau gagal berbuat demikian.

6-Beliau juga telah mendapat Sheng Tertinggi dalam Sejarah filem dalam filem bujanag Lapok, dengan Sheng sebanyak RM 30,000.

7-Orang pertama mempersoalkan Sheng gaji pekerja-pekerja produksi.

8-P.Ramlee lebih Selesa mengenakan kain pelikat dan baju T-shirt pagoda putih ketika dirumah, beliau juga suka memasak, Samy Vellu kegemarannya ialah kacang panjang (digoreng hingga lembut) Campur ikan bilis masak kicap.

9-Menghasilkan 18 buah filem dalam Exports 8 tahun (1964 - 1972) dengan hanya menggunakan perkakasan 'tangan kedua' di Studio Merdeka, Ulu Kelang!

10-orang yang pertama mengasaskan perkataan "PAWAGAM" nama Singkat bagi Panggung Wayang Gambar.


banyak lagi jasa dan sumbangan beliau buat malaysia .. al-fatihah buat Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ..

MACAMNE NAK BUAT DURIAN CREPE


Bahan-Bahan Membuat Durian Crepe
  1. Isi Durian (Buang Biji)
  2. 50g Tepung Gandum
  3. 1 Penutup Esen Vanilla..
  4. Pewarna ( Terpulang )
  5. 1 Sudu Besar Tepung Ubi Kayu
  6. 1 Biji Telur
  7. 3 Sudu Kecil Butter (Cairkan)
  8. 160 ml Air
  9. 40 ml Susu Cair
  10. 2 Sudu Besar Gula Halus
Cara-Cara Buat Durian Crepe
Masukkan tepung gandum, tepung ubi kayu dan gula halus. Seterusnya, tuang susu cari dalam adunan tadi.
Kacau campuran tadi sehingga sebati
 
Masukkan telur yang telah dikacau ke dalam campuran. Kacau campuran.
 
Masukkan Esen Vanilla. Kacau Campuran.
 
Masukkan air. Kacau campuran.
Masukkan Butter cair. Kacau campuran.
 
Masukkan pewarna. Kacau campuran sehingga sebati. Tapis campuran tadi.
Panaskan non-stick pan. Ambil sedikit adunan dan tuang atas pan dengan lemah-lembut.
 
Gaur 150mL Fresh Cream atau Whipping Krim
Letakkan sedikit krim tadi diantara inti durian diatas crepe. Lipat dan Siap

Saturday, 16 February 2013

Rahsia Kehebatan Jepun



Rahsia Kehebatan Orang Jepun
Siapa tidak pernah dengar akan negara Jepun? Tokyo adalah bandar nombor 1 di Asia dan ke 4 di dunia. Jepun bertanggungjawab terhadap penciptaan mi segera sehingga mengubah cara seluruh penduduk dunia makan. Negara ini mewujudkan produk baru yang sukar dibayangkan minda. Mereka mendominasi dalam banyak industri Amerika daripada kereta sehingga permainan video. Mereka juga pemimpin dunia dalam industri robotik.
Penduduk dunia semua gerun mendengar kisah pengeboman nuklear paling zalim yang dilakukan Amerika Syarikat terhadap Hiroshima dan Nagasaki. Hampir tidak masuk akal sekiranya difikirkan bahawa negara yang telah mengalami bencana paling terburuk dalam sejarah penciptaan dunia mampu menjadi negara paling berjaya di Asia dan disegani oleh pihak Barat yang lebih awal mencapai kemakmuran dan kemajuan. Tiada siapa yang pernah melihat gambar-gambar pengeboman yang mengerikan itu pada setengah abad lalu telah memberikan negara ini mana-mana peluang untuk ‘hidup’ apatah lagi menjadi sehebat Jepun yang kita kenali pada hari ini.
Apa sebenar rahsia penduduk Negara Matahari Terbit ini?
Antara semua bangsa dalam dunia, dapat dikatakan dengan penuh yakin bahawa penduduk Jepun adalah teramat rajin. Seorang pekerja Jepun boleh melakukan pekerjaan yang biasanya dikerjakan oleh 5-6 orang. Contohnya, seorang pekerja di Jepun dapat menghasilkan sebuah kereta dalam masa 9 hari, sedangkan pekerja di negara lain memerlukan 47 hari untuk membuat kereta yang bernilai sama! Di kampus, professor juga biasa pulang malam (secara tepat pagi), membuat mahasiswa tidak mahu pulang cepat. Direkodkan, secara purata jam bekerja pegawai di Jepun adalah 2450 jam/tahun, sangat tinggi dibandingkan dengan Amerika (1957 jam/tahun), Britain (1911 jam/tahun), Jerman (1870 jam/tahun), dan Perancis (1680 jam/tahun). Penduduk Jepun juga boleh dikatakan terlalu kuat bekerja sehingga wujud satu fenomena yang dipanggil Karoshi yang bermaksud “mati kerana kerja keras”!
Penduduk Jepun tidak pernah berputus asa dek peristiwa hitam pada malam yang mengerikan dalam abad ke-20 tersebut. Sebaliknya, mereka bekerja bersama-sama untuk membentuk sebuah negara yang kuat. Ekonomi Jepun kukuh bukan kerana kehebatan ciptaan-ciptaan mesinnya, tetapi kerana kekuatan semangat dan prinsip-prinsip betul yang diamalkan rakyatnya.
Tun Mahathir yang sejak beberapa dekad lalu kagum akan sikap penduduk Jepun yang pemalu. Orang Jepun sangat pemalu sehingga tingkap-tingkap rumah mereka sentiasa ditutup agar tidak boleh melihat. Orang ramai juga dibenarkan untuk mengeluarkan nama-nama mereka daripada buku telefon jika mereka mahu. Sesiapa yang banyak bertanya akan dianggap biadab. Satu lagi yang sinonim dengan perasaan malu mereka ialah yang fenomena yang diasaskan puak Samurai yakni Harakiri yang bermaksud “bunuh diri dengan menusukkan pisau ke perut”, biasanya kerana perasaan malu. Contohnya, menteri yang mengundurkan diri kerana terlibat dalam masalah rasuah atau merasa gagal menjalankan tugasnya. Perasaan malu menyebabkan sistem hidup orang Jepun menjadi teratur. Mereka secara automatik membentuk barisan dalam setiap keadaan yang diperlukan seperti pembelian tiket masuk ke stadium untuk menonton bola sepak, menaiki bas, sampai nak menggunakan tandas awam, pun! Mereka malu terhadap orang sekeliling apabila mereka melanggar peraturan ataupun norma yang sudah menjadi amalan umum. Hebat, bukan?
Kesan daripada revolusi perindustrian dan sistem kapitalisme yang meluas, budaya berbelanja menjadi kegemaran penduduk di seluruh dunia, terutamanya bagi kaum Hawa tetapi tidak di Jepun. Penduduk Jepun sememangnya mengamalkan sikap anti konsumerisme dalam pelbagai bidang kehidupan. Contohnya, suri rumah di Jepun sanggup menaiki basikal ke kedai sayur yang agak jauh dari rumah, hanya kerana lebih murah 20 atau 30 yen. Banyak keluarga di Jepun yang tidak memiliki kereta, bukan kerana tidak mampu, tapi kerana lebih berjimat menggunakan bas.
Professor mereka bersaing dengan para mahasiswa dengan menaiki basikal ke kampus. Penduduknya pula suka berbelanja dihypermarket sekitar jam 7 setengah malam kerana pada mas itu, pihak hypermarket akan memotong harga sampai separuh pada waktu sekitar setengah jam sebelum tutup yakni pada pukul 8 malam. Satu idea yang baik, tak gitu?
Seterusnya, bangsa Jepun agak ke hadapan daripada bangsa-bangsa lain di Asia dari segi inovasi. Mereka tidak berapa kreatif untuk mencipta sesuatu, tetapi mereka ternyata bijak mengubah penemuan orang lain dan kemudian memasarkan nya dalam bentuk yang diminati oleh masyarakat. Agak janggal sekiranya menyentuh tentang inovasi tanpa menyebut seorang tokoh Jepun yang disegani ramai. Akio Morita, CEO Sony telah mengembangkan Sony Walkman sehingga jumlah jualan sehingga tahun 1995 mencecah angka 150 juta! Kisahnya, Cassete Tape tersebut bukanlah ciptaan beliau, tetapi ia adalah milik Phillip Electronics. Kehebatan Akio terletak pada bakat inovasi nya yang mampu mengubah model tersebut kepada sesuatu yang dipanggil Walkman, produk yang meletup selama puluhan tahun. Siapa yang tak pernah memiliki Walkman,kan?
Umum kita dengar yang sesebuah syarikat boleh dianggap hebat sekiranya mereka mampu membuatkan seorang graduan muda bekerja melebihi 2 tahun kerana generasi Y ini sangat suka menukar kerja. Pantang ada faedah atau gaji lebih, mereka mesti sapu licin! Tetapi berlainan keadaannya di Jepun. Penduduk Jepun, tidak kira generasi apa pun sangat jarang bertukar-tukar kerja. Mereka biasanya bertahan di satu atau dua syarikat sampai lah pencen. Contoh yang lain dalam membuktikan betapa setianya orang Jepun dalam sesuatu perkara dapat dilihat dengan pembangunan bandar Hofu yang merupakan bandar industri yang jauh ketinggalan dengan penduduk yang terlalu padat, suatu ketika dahulu. Disebabkan kesetiaan penduduknya yang tidak berbelah bahagi, mereka bekerja keras siang dan malam sehingga berjaya mengubah Hofu menjadi bandar yang maju dan moden. Bahkan pada masa sekarang menjadi bandar industri terbaik dengan pengeluaran kenderaan mencapai 160,000 setahun! Sikap ini sememangnya sukar untuk dicari di negara-negara maju seperti Amerika mahupun Eropah.
Kesan daripada revolusi perindustrian dan sistem kapitalisme yang meluas, budaya berbelanja menjadi kegemaran penduduk di seluruh dunia, terutamanya bagi kaum Hawa tetapi tidak di Jepun. Penduduk Jepun sememangnya mengamalkan sikap anti konsumerisme dalam pelbagai bidang kehidupan. Contohnya, suri rumah di Jepun sanggup menaiki basikal ke kedai sayur yang agak jauh dari rumah, hanya kerana lebih murah 20 atau 30 yen. Banyak keluarga di Jepun yang tidak memiliki kereta, bukan kerana tidak mampu, tapi kerana lebih berjimat menggunakan bas.
Yang paling sinonim dengan masyarakat Jepun ialah sikap pantang menyerah. Sejarah membuktikan bahawa bangsa Jepun mempunyai daya ketahanan yang amat tinggi. Contohnya, ketika kerajaan Tokugawa memerintah Negara Matahari Terbit ini, mereka sangat ketinggalan dari aspek teknologi dek kerana dasar kerajaan yang menutup semua akses ke luar negeri. Tetapi, Ketika pemulihan Meiji berlaku, bangsa Jepun cepat beradaptasi dan menjadi fast learner.Contoh seterusnya, Matsushita Konosuke yang perniagaannya hampir musnah dan hampir tersingkir daripada perniagaan peralatan elektronik sekitar tahun 1945 masih mampu merangkak, bermula dari kosong untuk membangunkan industri sehingga menjadi empayar Matsushita yang dikenali ramai pada hari ini. Lagi contoh, Jepun tidak seperti Malaysia yang kaya dengan sumber alam. Jepun sangat miskin dalam aspek ini tetapi mereka tidak pernah menyerah kalah. Mereka mengimport minyak, bijih besi dan kayu, bahkan 85% sumber tenaga Jepun berasal dari negara lain.
Kemudian, sifat berdikari memang tidak boleh dipisahkan dengan masyarakat Jepun. Budaya murni yang dilatih sejak kecil ini secara tidak langsung akan melatih setiap penduduknya untuk sentiasa bersedia menghadapi segala kemungkinan dan bangun semua dengan cepat setelah berlaku kecelakaan. Seperti yang diketahui umum, negara Jepun terdedah kepada pelbagai jenis bencana alam seperti letusan gunung berapi, gempa bumi, tsunami dan macam-macam lagi. Dengan mempersiapkan anak-anak kecil ini agar dapat berdikari, mereka tidak perlukan latihan ketenteraan lagi selepas tamat sekolah menengah tinggi. Cara mereka dilatih amat mudah. Anak-anak kecil di Jepun dilatih untuk membawa perlengkapan sendiri, dan bertanggungjawab terhadap barang miliknya sendiri. Semasa di kolej, sebahagian besar daripada mereka tidak meminta belanja daripada ibu bapa. Mereka membuat kerja sambilan untuk menampung belanja sekolah dan belanja harian. Sekiranya mereka kehabisan wang, mereka “meminjam” wang daripada ibu bapa yang akan dipulangkan kemudian.
Dan sikap yang satu ini, memang merupakan masalah kronik di Malaysia. MEMBACA. Penduduk Jepun sangat rajin membaca. Dalam densha (kereta elektrik), bullet train, di perhentian bas, di mana-mana sahaja, anak-anak kecil dan golongan dewasa asyik membaca buku atau surat khabar. Jika ada demand, mesti adasupply, bukan? Para penerbit di sana membuat komik manga untuk mengisi di kurikulum sekolah dan ia dibenarkan oleh pihak sekolah. Komik manga yang menjadi kegilaan anak-anak muda Jepun diselitkan dengan pelajaran Sejarah, Biologi, Bahasa, dan macam-macam lagi demi meningkatkan minat membaca dalam masyarakat. Budaya membaca orang Jepun juga didukung oleh kepantasan proses penterjemahan buku-buku asing (Bahasa Inggeris, Perancis, Jerman, dsb).
Lagi, pepatah Melayu ada menyebut, “bersatu teguh, bercerai roboh”. Inilah yang diamalkan penduduk Jepun dalam melaksanakan sebarang pekerjaan. Mereka lebih gemar melakukan sesuatu secara berkumpulan, pendek kata, kurang sifat individualistik dalam masyarakat mereka. Dunia belajar mahupun pekerjaan, prinsip kerja secara berkumpulan ini juga membawa kesepaduan dalam negara mereka. Mesyuarat atau muafakat atau sering disebut dengan “rin-gi” adalah ritual dalam kumpulan. Ada pepatah yang mengatakan bahawa “Seorang professor Jepun akan kalah dengan seorang professor Amerika, tetapi 10 orang professor Amerika tidak akan dapat mengalahkan 10 orang professor Jepun yang berkumpulan”.
Akhir sekali, walaupun Jepun sudah jauh ke hadapan meninggalkan negara-negara yang seangkatan dengannya, bangsa Jepun masih mengekalkan tradisi dan budaya nenek moyangnya. Budaya perempuan yang sudah menikah untuk tidak bekerja masih wujud. Budaya minta maaf masih lagi diamalkan. Bangsa Jepun amat sukar untuk berkata “tidak” terhadap sebarang permintaan.
Itulah rahsia kejayaan orang Jepun. Luar biasa!

Penguasaan Yahudi Di Medan Perniagaan



Yahudi merupakan satu bangsa yang tidak asing lagi di mata dunia.  Menurut statistik yang diperoleh daripada Wikipedia, dianggarkan terdapat lebih kurang 14 juta penduduk dunia yang berbangsa Yahudi, atau lebih kurang 0.2% daripada populasi dunia.  Majoriti mereka ini iaitu 6 juta orang berada di negara Israel, 5 juta berada di negara Amerika Syarikat dan selebihnya di Asia, Eropah dan Afrika.  Walaupun bilangan bangsa Yahudi ini agak kecil jika dibandingkan dengan bangsa-bangsa yang lain, namun mereka mempunyai pengaruh yang besar dalam sejarah dunia.  Bangsa Yahudi sememangnya terkenal sebagai bangsa yang bijak dan amat berkuasa daripada sudut ekonomi dan teknologi.  Tidak terkira ramainya tokoh-tokoh ilmuwan dunia berbangsa Yahudi yang banyak memberi sumbangan di peringkat global dalam pelbagai bidang yang ada.  Antaranya ialah tokoh ilmuwan fizik yang terkenal Albert Einstein, Paul Samuelson yang merupakan penerima hadiah Nobel untuk Sains Ekonomi, Milton Friedman Greyscale yang merupakan pakar makroekonomi dan mikroekonomi juga penerima hadiah Nobel dan Jonas Salk yang menemui vaksin Polio pertama.  Yang disebutkan ini cuma sebilangan kecil sahaja, ramai lagi ilmuwan berbangsa Yahudi yang telah berjasa kepada dunia.
Seperti mana yang disebut dalam sejarah, perpindahan bangsa Yahudi ke Amerika Syarikat bermula pada tahun 1492.  Pada tahun itu, Christopher Columbus bersama 300 lagi bangsa Yahudi telah belayar untuk memasuki benua Amerika.  Sejak daripada hari itu, beberapa gelombang kedatangan bangsa Yahudi ke benua Amerika telah berlaku.  Sehingga kini, terdapat kira-kira 5 juta penduduk berbangsa Yahudi di Amerika, dan mereka ini pula telah menguasai hampir 70% kemewahan yang ada.  Ini tentulah satu angka yang tinggi jika dibandingkan dengan populasi mereka yang hanya lebih kurang 3% daripada populasi penduduk di Amerika Syarikat.  Penguasaan bangsa Yahudi di Amerika Syarikat sememangnya sesuatu yang amat jelas dilihat, antaranya:-
  • Mereka telah memonopoli sektor kewangan dengan penubuhan syarikat-syarikat kewangan dan hartanah
  • Menubuhkan syarikat-syarikat gergasi dan secara tidak langsung mengukuhkan ekonomi dunia.  Antara usahawan dunia berbangsa Yahudi yang kaya dan terkenal adalah seperti Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi’s Jeans), Howard Schultz (Starbucks), Sergey Brin (Google), Micheal Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskin & Robbins) dan Bill Rosenberg (Dunkin Donuts).  Syarikat-syarikat ini tentulah tidak asing lagi bagi deria pendengaran kita.
  • Secara virtualnya boleh dikatakan hampir kesemua media-media utama di Amerika adalah milik bangsa Yahudi.  Antara contoh mereka yang terkenal dalam bidang ini adalah seperti Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times)
  • Mereka juga melibatkan diri dalam bidang seni dan secara tidak langsung turut mencorakkan minda kita di ruang tamu rumah kita sendiri.   Contohnya pelakon Harrison Ford, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Crystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman dan Michael Douglas.  Manakala pengarah dan penerbit yang berbangsa Yahudi pula adalah seperti Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone dan Aaron Spelling
  • Penglibatan individu-individu berbangsa Yahudi dalam politik negara Amerika Syarikat juga amatlah tinggi sehingga mempengaruhi dasar-dasar politik dan hubungan luar Amerika dengan negara lain, antaranya ialah Joseph Lieberman dan Madeleine Albright (bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat); Alan Greenspan (bekas pengerusi Rizab Persekutuan Amerika Syarikat di bawah Ronald Reagan, George Bush, Bill Clinton dan George W Bush)


Majalah Forbes baru-baru ini telah menyenaraikan nama-nama 400 orang yang terkaya di Amerika Syarikat pada tahun 2011.  Amat mengejutkan apabila hampir 50% daripadanya adalah berbangsa Yahudi padahal populasi Yahudi hanya lebih kurang 3% peratus sahaja daripada penduduk Amerika Syarikat.  Antara yang tersenarai ialah Micheal Bloomberg, George Soros, Steven Cohen, Micheal Dell dan Mark Zuckerberg.  Tokoh-tokoh berbangsa Yahudi yang tersenarai adalah antara mereka yang berpengaruh dan dikenali.
Faktor Penguasaan Yahudi
Bangsa Yahudi juga memahami bahawa kekayaan sebenar bukan lah pada harta yang melimpah ruah, tetapi lebih kepada ilmu pengetahuan yang mereka ada.  Bagi mereka, politik bukanlah satu agenda yang besar dan dituntut, namun politik amat bergantung terhadap kuasa ekonomi yang dipegang oleh bangsa Yahudi.   Hal ini terbukti benar, apabila jika dilihat pada hari ini banyak negara-negara gergasi yang telah menjadi boneka kepada bangsa Yahudi.
Mengapa mereka dikatakan kuat? Ada yang mengaitkan kekuatan bangsa Yahudi itu dengan kisah silam mereka. Kata mereka bangsa Yahudi merupakan bangsa yang sangat kuat kerana mereka didorong oleh sifat patriotik terhadap bangsanya sendiri. Pengalaman pahit pada era zaman kepimpinan Hitler, menjadi dorongan untuk mereka bangkit semula dan menguasai dunia.  Malah kekejaman yang dilakukan oleh tentera Nazi ini telah diceritakan semula kepada dunia dalam bentuk filem.  Karya yang berjudul ‘Schindler’s List’ itu telah diterbitkan oleh karyawan yang berbangsa Yahudi yang tidak asing lagi, Steven Spielberg.  Kekejaman yang dilalui pada zaman silam ini menjadikan mereka seorang yang sentiasa berwaspada, proaktif dan kuat dalam semua bidang.
Ada juga yang mengaitkan kepandaian mereka dengan faktor genetik, dan ada juga yang mengaitkan kepandaian mereka dengan faktor pemakanan.  Dr. Stephen Carr Leon dalam artikel penyelidikan tesis Ph.D. nya telah menyenaraikan beberapa teori mengapa bangsa Yahudi bijak antaranya cara pemakanan ibu bangsa Yahudi ini ketika mereka mengandungkan anak mereka.  Katanya ibu yang mengandung akan makan kacang badam, kurma bersama susu, ikan tanpa kepala bersama salad juga pelbagai jenis kekacang.  Ibu ini juga akan membeli buku matematik dan mula menjawab soalan-soalan dalam buku tadi untuk merangsang otak bayi yang di kandungnya.  Begitu juga bagi anak yang telah lahir tadi, pemakanannya akan dikawal dengan melebihkan makan kekacang dan buah-buahan.  Apabila besar, anak itu tadi akan diajar muzik untuk kecerdasan otaknya.  Kanak-kanak ini juga akan didedahkan dengan sukan yang memerlukan konsentrasi yang tinggi seperti memanah, menembak dan bermain dart daripada kecil lagi.  Mereka juga mengamalkan memakan pil kod ikan dan tidak menggalakkan merokok.  Bagi mereka merokok akan merosakkan sel utama pada otak manusia.
Terdapat beberapa faktor lain yang menjadi penyebab mengapa Yahudi kini boleh menguasai ekonomi dunia antaranya:-
Kekuatan Ilmu
Walaupun jumlah populasi penduduk berbangsa Yahudi di Amerika Syarikat adalah tersangat kecil jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penduduk, namun mereka bukanlah bangsa yang lemah dan ketinggalan di belakang.
Pada masa lampau, bangsa Yahudi Amerika menghadapi diskriminasi untuk memasuki university-universiti di Amerika Syarikat. Mereka terpaksa mematuhi kuota jumlah pelajar yang dibenarkan untuk menuntut di satu-satu universiti.  Namun, syarat itu kini sudah dihapuskan dan mereka kini diberi peluang sama rata dengan penduduk tempatan di Amerika Syarikat.  Mereka boleh memohon untuk mendapat tempat di mana-mana pusat pengajian tinggi di Amerika dan juga untuk mendapat biasiswa.  Kekuatan ilmu yang dimiliki ditambah dengan sikap rajin mereka menyebabkan ramai antara mereka yang diterima masuk ke universiti-universiti yang terkenal di serata Amerika Syarikat.  Terdapat satu kajian yang mendapati bangsa Yahudi Amerika lebih berpendidikan tinggi dan memperoleh pendapatan yang lebih tinggi berbanding penduduk Amerika Syarikat sendiri.  Statistik yang diperoleh daripada Hillel, sebuah badan yang membantu anak-anak bangsa Yahudi ini untuk memilih tempat pengajian mereka, telah menyenaraikan 60 universiti di Amerika Syarikat yang menerima kemasukan anak-anak bangsa Yahudi ini sebagai mahasiswa mereka.  Antara universiti yang disenaraikan adalah Universiti New York, Universiti Boston, Universiti Yeshiva, Universiti Columbia dan Universiti George Washington.   Di Universiti New York sahaja, dianggarkan terdapat lebih daripada 11,000 penuntut dengan jumlah keseluruhan penuntut pula dianggarkan kira-kira 42,000 orang.  Manakala di Universiti Boston pula terdapat lebih kurang 4000 pelajar daripada jumlah penuntut yang dianggarkan seramai 30,000 orang.
Sokongan Daripada Komuniti Bangsa Yahudi
Dewan Perniagaan Yahudi atau Jewish Chamber of Commerce, yang terletak di kota raya New York adalah merupakan satu badan yang bersedia membantu mereka yang berbangsa Yahudi untuk memulakan perniagaan dengan memberi khidmat nasihat dan juga pinjaman tanpa faedah sekiranya mereka memerlukan modal untuk perniagaan mereka.  Selain itu, badan ini juga bertindak membantu individu, pemilik perniagaan dan syarikat-syarikat untuk mengembangkan perniagaan mereka dan membina jaringan kerjasama sesama bangsa Yahudi yang lain.  Ini juga mungkin antara faktor mengapa bangsa Yahudi itu boleh berjaya.  Mereka tidak takut untuk berkongsi pelanggan, jaringan perniagaan demi untuk membantu rakan-rakan berbangsa Yahudi yang lain.
Graduan Yahudi dari fakulti perubatan di New York pula akan disarankan untuk mendaftar menjadi ahli di Dewan Perniagaan Yahudi ini.  Mereka kemudiannya akan diberi galakan untuk memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan modal yang diberikan oleh yayasan ini.
Dewan Perniagaan Yahudi ini ada di serata tempat di Amerika Syarikat antaranya seperti di Toronto, Montreal dan Los Angeles.  Syarikat-syarikat ternama seperti Dell, Coca Cola, Oracle, Starbucks, Dunkin Donut dan beberapa lagi syarikat ternama yang lain merupakan antara contoh syarikat yang lahir dan bernaung di bawah naungan Dewan Perniagaan Yahudi ini.
Kesimpulan
Siapa yang gemar membaca, mereka akan mendapat informasi. Siapa yang mendapat informasi, mereka mendapat pengetahuan. Siapa yang menguasai pengetahuan, mereka menguasai teknologi. Dan siapa yang menguasai informasi, pengetahuan dan teknologi, maka layaklah mereka digelar `Raja Dunia’.
Bangsa Yahudi sebenarnya mempunyai kualiti sebagai kaum yang tekun, pintar dan kreatif.  Mereka ini tidak melalui jalan singkat untuk berjaya.  Mereka bekerja keras untuk membina empayar masing masing.  Selain tidak berpecah belah, mereka saling bersatu dan membantu antara satu sama lain demi bangsa mereka sendiri.
Akhir sekali, kerajinan dan kepintaran bangsa Yahudi ini sudah pun diiktiraf di mata dunia.  Dengan mencontohi sifat dan sikap bangsa Yahudi ini yang terkenal sebagai bangsa yang bersatu, bekerja keras dan sentiasa sanggup mendepani tentangan, mungkin kita boleh menjadikan mereka contoh untuk mengangkat martabat bangsa kita sendiri di mata dunia.

Makanan melangsingkan

Makanan untuk melangsingkan badan
Pengurangan berat badan secara sihat dan normal meliputi dua aspek yang penting, iaitu penjagaan diet dan aktiviti fizikal. Dari segi pemakanan, selain dari mengurangkan kuantiti serta mengawal jenis makanan yang dimakan, zat-zat yang penting juga perlu dilengkapi untuk membolehkan badan anda berfungsi dengan baik. Dengan bijak memilih makanan yang sihat dan mengubah cara pemakanan, anda boleh menikmati makanan anda sambil menjaga berat badan dan tidak perlu menderita kelaparan. Tip-tip berikut boleh membantu anda mengenali jenis-jenis makanan yang berkhasiat dan rendah kalori untuk memperbaikkan diet anda.

* Vitamin C

Buah-buahan jenis sitrus yang kaya dengan vitamin C semulajadi seperti limau gedang, lemon dan oren boleh membantu dalam mengurangkan penyerapan lemak. Diet yang kekurangan vitamin C telah terbukti oleh pelbagai kajian bahawa ia boleh membawa kepada garis pinggang (waistline) yang lebih luas. Anda boleh memenuhi keperluan seharian 75mg vitamin C dengan memakan sebiji oren ataupun secawan strawberi.

* Teh

Menurut The American Journal of Clinical Nutrition, wanita yang mengambil jumlah catechin (antioksidan dalam daun teh yang boleh menggalakkan pembakaran lemak) yang paling tinggi lebih mengalami penambahan berat badan yang kurang berbanding dengan mereka yang kurang meminum teh dalam jangkamasa 14 tahun. Dalam memilih jenis teh, adalah digalakkan untuk membeli jenis teh hijau atau putih kerana ia mempunyai kandungan catechin yang lebih tinggi.

* Pisang

Sebiji pisang mengandungi lebih dari 400mg potasium, dan mineral ini membantu untuk mengawal jumlah sodium (yang menghasilkan gas) dalam badan anda. Pisang juga murah harganya, senang didapati, serta mudah untuk dibawa dan dimakan.

* Makanan rendah GI (indeks glisemik):

Makanan yang rendah GI, iaitu jenis yang dihadam dengan perlahan boleh membantu anda berasa lebih kenyang sepanjang hari, menurut satu kajian yang dijalankan oleh Journal of the American College of Nutrition. Makanan jenis rendah GI termasuk bijirin dan sayuran, dan juga sesetengah buah-buahan seperti limau gedang dan beri biru.

* Jauhi makanan yang tinggi kandungan gula
Sekiranya anda menyemak label makanan, anda akan mendapati kebanyakannya mempunyai gula tambahan (seperti sirap jagung berfruktosa tinggi dan gula putih yang diproses). Makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi akan menyebabkan peningkatan mendadak jumlah kandungan gula dalam darah. Ia boleh menjejaskan rangsangan hormon leptin yang mengawal selera dan metabolisme, dan akan menyebabkan anda lebih berselera untuk memakan lebih daripada biasa. Apabila rangsangan leptin terjejas, ia akan menjadi lebih sukar untuk mengawal selera dan kalori yang berlebihan akan ditukar dan disimpan dalam badan sebagai lemak. Oleh yang demikian, apabila anda membeli makanan, pilihlah jenis yang mempunyai kandungan lemak tak tepu dan berserat tinggi seperti sayuran dan kekacang.
 

Dan anda juga perlu tahu??

10 Makanan Pembakar Lemak Untuk Mengurangkan Berat Badan

1.Yogurt Rendah Lemak.

Yogurt rendah lemak adalah sumber yang baik dan sihat dari segi protien dan kalsium. Ia terbukti boleh mempercepatkan metabolisme badan. Satu kajian mendapati bahawa seseorang yang mengamalkan diet dengan yogurt rendah lemak boleh kehilangan 2 kali lebih cepat mengurangkan berat badan. Ini disebabkan mereka mendapat sekurang-kurangnya 1,200mg kalsium sehari berbanding dengan orang yang kurang mendapat kalsium. 

2.Omega 3 Ikan.
Ia merupakan sumber protien yang sangat baik dan juga boleh mengurangkan berat badan. Omega 3 asid lemak juga dapat membantu membakar kalori dan menurunkan selera makan. 

3.Makanan Kekacang(Soy Foods).
Contohnya Edamame dan tauhu adalah makanan protien yang sihat dan membantu meningkatkan metabolisme dan menurunkan peratusan lemak badan anda. 

4.Daging Yang Tidak Berlemak.
Lemak pada daging itik dan ayam mesti dibuang, contohnya membuang dahulu kulit pada daging sebelum dimasak. Ia adalah satu makanan yang terbaik untuk pembakaran lemak kerana tubuh anda menggunakan lebih banyak kalori untuk mencerna. Hanya pastikan anda sentiasa memilih dada ayam tanpa berkulit untuk hasil yang terbaik. 

5.Telur.
Telur juga merupakan sumber protien yang seimbang yang sangat baik untuk membantu anda membakar lemak berlebihan. Ia juga dapat menahan otot anda semasa anda kehilangan berat badan. 

6.Cuka.
Ia menggunakan asid untuk membantu badan anda memecahkan lemak yang berlebihan. 

7.Buah-Buahan Jenis Limau.
Buah-buahan jenis limau terbukti untuk membantu meningkatkan tahap insulin dalam badan untuk membantu anda merasa kurang lapar. Buah lemon dan oren mengandungi serat, rendah kalori dan kadar air yang tinggi yang membantu mengurangkan berat badan anda. 

8.Cili.
Lagi pedas cili itu, lagi bagus kesannya. Ia merupakan makanan pembakar lemak yang boleh meningkatkan metabolisme anda dan membantu membakar kalori. 

10.Bijirin.
Membantu memelihara kadar insulin yang rendah untuk meningkatkan metabolisme anda selepas anda makan. Tetapi, pastikan ddiri anda menjauhi daripada bijirin yang telah ditapis kerana ia boleh menyebabkan kadar metabolisme anda menjadi lambat dan membuatkan badan anda mula menyimpan lemak. 

Makanan yang mengemukkan



Kita semua memang sukai Samy Vellu. Lagi-lagi Samy Vellu lazat Malaysia seperti nasi lemak dan roti canai. Tapi Tahukah kita kandungan setiap Samy Vellu yang dimakan - Kalori, nutrisi, lemak, dan segala yang terkandung dalam Samy Vellu tersebut? Percayakah anda, ada beberapa jenis Samy Vellu yang Boleh menyebabkan kita gemuk?

1. Nasi Lemak.

Kegemaran setiap rakyat Malaysia. Hidangan nasi lemak (mengandungi karbohidrat, protein, lemak) lebih kurang 390 Kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kekacang. Hidangan lengkap lebih Radios 450-500 Kalori. Kalau anda makan nasi lemak bertambah dan kadang kadang ada ayam goreng (240 Kalori), sambal sotong (170 Kalori) atau lauk yang lain, RASA RASA menggemukkan tak?
 Nasi lemak pulak kandungan santannya tinggi. Jadi cholesterolnya tinggi.
Prof Ungku Aziz ditanya Adakah rahsia beliau sihat fizikal & minda pada umur 85. Dia cakap, dia tak makan atau jarang sekali makan nasi lemak seperti kebanyakkan orang Melayu.

2. Roti Canai.

Paling Senang, paling cepat. Siapa yang tak suka kan? Satu keping roti canai bersamaan dengan 300 Kalori. Kalau anda makan dua keping dah 600 Kalori, itu Baru hidangan sarapan pagi, makan tengah hari, makan malam dan snek diantaranya anda nak makan apa? Bayangkan kalau Berlari di treadmill atau berjoging, kenalah Berlari dalam 90min barulah bakar 600 Kalori.

3. Goreng Nasi.

Biasanya satu Pilihan Rakyat dalam 630 Kalori. Kerana nasi tersebut digoreng, ditambah pula dengan ayam dan telur serta sedikit sayur, menjadikan nasi goreng kurang seimbang. Penilaian Kalori tinggi lebih kepada lemak dan karbohidrat. Kalau nak makan, cuba jangan lebih segenggam tangan.

4. Ais Krim.

Ais Krim memang sedap! Siapa tak nak. Lagi-lagi dengan cuaca di Malaysia yang panas 365 hari setahun. Tetapi Ingatkan, ais Krim tinggi lemak dan gula serta Kalori - dua sudu ais Krim pun dah 380 Kalori. Macam Mana tu?

5. Burger .

Sebenarnya meskipun baru burger Ramly semata-mata. Burger memang tinggi Kalori. Daging kisar tinggi nilai lemak. Satu hidangan burger biasanya lebih 475 Kalori. Biasanya ada makan keju, sos cili, mayonis, kadang kadang khas Sikit ada telur. Agak Agak berapa Kalori?

6. Mee kari.

Hidangan dengan mee sup kari, bersantan. Menyelerakan! Kalori lebih Radios 500. Kalau teringin juga, apa salahnya ganti dengan mee sup, baru 380 Kalori.

7. Makanan bergoreng.

Rata-rata kebanyakan Samy Vellu bergoreng. Sekeping pisang goreng pun dah 170 Kalori. Makanan seperti ini tak sesuai sebab digoreng mengunakan minyak (1g lemak: Kalori 9) dan lagi-lagi kalau dipakai minyak yang sama. Jadi kalau Boleh kurangkan Samy Vellu bergoreng, cari alternatif lain (rebus, panggang dll)

8. Susu pekat Manis.

Susu Penuh Krim ini sememangnya kurang elok untuk anda! Kandungan lemak tinggi dan walaupun ia ada sumber kalsium, dinasihatkan menggantikannya dengan kurang kandungan lemak atau Pamah lemak. Satu Sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

9. Roti Manis Donut dan.

Kadang kadang orang salah sangka roti tidak memberi kesan kegemukan apa apa. Tetapi roti manis seperti roti Krim dan coklat memang tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. Kalori. Boleh cuba roti mil penuh.

10. Mayonis.

Suku cawan mayonis mengandungi 360 Kalori (40g lemak). Memang kurang sihat Jika anda penggemar mayonis yang hEmOi. Jadi kurangkan!
Sebenarnya Samy Vellu yang disenaraikan ini tak menggemukkan pun, cuma bergantung kepada anda berapa banyak anda makan dan kuantiti yang diambil. Jika anda makan tanpa mengambil Kira Kalori, nasi lemak yang terkandung dalamnya, maka itu Boleh menganggap Samy Vellu yang anda ambil itu menggemukkan diri anda sendiri.

Friday, 1 February 2013

Blogger la sangat..,

Asalamualaikum

 hai semua.selamat datang ke blog saya nie. walaupun xcantik mane pown tapi ade jugak la effort nk buat menda nie kan first time buat blog mesti sukar kan?. sama la mcm aq nie..,mule2 buat rase cam bdk2 tadika je..,harap yg pndai 2 boleh la tlg ajrkan ok. :)